Argentina y bolivia - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Manon Niels - WaarBenJij.nu Argentina y bolivia - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Manon Niels - WaarBenJij.nu

Argentina y bolivia

Blijf op de hoogte en volg Manon

01 December 2014 | Bolivia, Sucre

Pas op, lang verhaal!!!!
Voor het samenvattende gedicht moet je helemaal naar beneden scrollen!

Ola amigos!

Daar zijn we weer hoor! Na alle klachten dat we te weinig schrijven ;) Waar misschien wel een kern van waarheid in zit, want we moeten zelf evengoed denken wat we allemaal ook alweer mee hebben gemaakt...
Vanuit Rosario hebben we besloten toch maar de 20 uur busreis heen naar Iguazu te maken. We hadden de steden wel een beetje gezien, en hadden zin in wat natuur. En dat is precies wat je bij de grootste of breedste watervallen van Zuid-Amerika krijgt! Eerste dagje lekker aan het zwembad gelegen en heerlijk uit eten geweest (tja! Het blijft toch ook een soort van vakantie...), en daarna een dagje in de stromende regen de Argentijnse kant van de watervallen bezichtigd. Maar goed, met onze jassen en poncho's van €0,67 van de action best droog gebleven, en het was door de regen lekker koel! Dus dat was eigenlijk niet zo erg. De watervallen waren erg mooi, kon heel dichtbij komen, ze waren gewoon gigantisch! Dag daarna naar de Braziliaanse kant geweest (extra stempel in ons paspoort!!!), waar je meer het overzicht van de watervallen hebt. Plus the devils throat! Die waterval is echt cool! Letterlijk, want je kunt er doorheen lopen, waar je doorweekt van raakt ;) heel, heel veel water, en erg mooi! En zelfs nog een Toekan in levende lijve gezien.. Hij ging mooi poseren.. Toen nog maar een zwembaddag om ons voor te bereiden op wederom een busrit van 22 uur naar Salta. Tja, je moet er iets voor over hebben. Hier dient wel bij vermeld te worden dat we bier, wijn en champagne kregen in de bus (helaas champagne maar eenmalig), waardoor we op een of andere manier knock out 9 uur achter elkaar geslapen hebben...

Salta! Leuke stad, leuk hostel (helaas geen zwembad deze keer), gezellige sfeer, super de luxe lekker eten, mooie roze/gele/blauwe kerken, kabelbaan naar de top van de berg (jaja, die heb ik, Manon, ook genomen), waarna we knikkende knieën kregen van het naar beneden lopen, en ook nog een dagtour gedaan naar Cafayate, waarbij je rode/gele/zwarte/groene bergen/stenen ziet. Net naargelang de mineralen in de grond zitten. Aangezien het qua reistijd niet lukte om naar mendoza te gaan, aangezien Argentinië ietsjes groter bleek te zijn dan, ehm, europa ongeveer, hebben we op deze tour ook een wijnproeverij gedaan. Zeer spectaculair, we zijn nu echte kenners, vraag maar raak, aangezien we een bodempje witte bocht voor onze neus kregen en een bodempje, vooruit, vrij aardige rode wijn. Maar goed, dat was om 12 uur 's middags, dus niet heel erg om niet een hele fles voorgeschoteld te krijgen.

Dagje naar Humahuaca gegaan, berg met de 14 kleuren gezien, om door te kunnen naar de grens met bolivia. De grensovergang was een aparte ervaring... Het komt er op neer dat als je graag wil, en in de (goede) rij gaat staan, en het heel lief vraagt, je een stempeltje krijgt dat je argentinie uit bent en bolivia in. Maar als je dat niet wil, kan je ook gewoon naast de post doorlopen zonder dat iemand je ook maar iets vraagt. Zo stonden wij al in bolivia zonder controle of stempeltje, dus hebben maar lief aan vier mensen gevraagd waar en of we aub een stempeltje mochten hebben...

Tupiza, Bolivia! Klein stadje, niet zo heel veel te doen, behalve paardrijden. Wat we dan ook hebben gedaan. Zal er niet bij vermelden dat het meer een kermispaard was, aangezien we wel teugels hadden, maar van echt sturen niet echt sprake was. Maar Tupiza dient als goede en betrouwbare uitvalsplaats voor de vierdaagse trip naar de zoutvlaktes.
De Trip! Denk aan heel veel weidse vlaktes, minimale hoogte van 3600 meter, een landcruiser, vulkanen, flamingo's, lama's, geisers, hot spring met enorm uitzicht, lagunes, 84 mensen in een sporadisch dorp, heel veel sterren, en als gezelschap een zeer betrouwbare chauffeur, goed Engels sprekende (en leuke) gids, en onze eigen plaatsvervangende Dipti en Nikhil! Wij hadden namelijk onze eigen Indiers in de auto, en gelukkig waren ze ook net zo gezellig als onze welbekende Indiers. O, en we gingen van de vierdaagse trip naar de zoutvlaktes de allerlaatste dag daadwerkelijk naar de zoutvlaktes. Maar dat is een detail. ;)

Na dit avontuur waar we best moe van waren een dagje in Potosi geweest, wat een aangename verrassing was. Was zelfs mooi, en dat in Bolivia, waar de mensen echt arm zijn en veelal golfplaten daken hebben. Als je de opmerking maakt 'wow, de huisjes zijn hier best goed, want ze hebben dakpannen', weet je wel hoe laat het is.
En dan komen we nu eindelijk bij onze huidige standplaats, Sucre! Wederom mooie stad, de officiële hoofdstad van Bolivia, met mooie witte koloniale gebouwen, wederom lekker eten, fruit juices en heel veel verborgen patio's :) gister naar een plaatselijke markt geweest, waar we onze ogen hebben uitgekeken. Net zoals de mensen, want ze stonden met drommen om een mini, super ouderwetse (in onze ogen), Met zon enorme kast achter het beeld... Televisie.... Maar ja, de meeste mensen waren ook serieus met de ezel naar de markt gekomen, dus dan is bewegend KLEUREN beeld ook echt super. En heel mooie kleding droegen de mensen.
Vandaag gaan we naar het dinosaurussen museum (...), dus ben benieuwd!

Auf wiedersehen,
Niels en Manon

In zuid-Amerika is het meestal warm,
Al valt er nu en dan wel wat regen,
De mensen zijn hier best wel arm,
De kaas is jong-belegen.

Het eten is erg lekker,
De bergen best wel groot,
We hebben ons 1 keer verslapen ondanks de wekker
Dit gedicht bloedt snel dood.

• 01 December 2014 - 15:04

Patricia:

Het schrijven gaat je beter af dan het dichten ;)
    Leuk om te lezen al die verhalen. Wat hebben jullie al veel gezien.
    O ja. Veel plezier morgen, maak er een leuke dag van.

• 01 December 2014 - 20:32

Aukje:

Wow!! Leuke dingen gedaan al.
    Maar nog steeds geen koffie/ ijsje op dan?

• 01 December 2014 - 23:20

Rien En Anja:

Jullie zien heel veel mooie dingen, leuk verteld. Schrijf elke week een stukje, het lijkt ons dat je heel veel kunt vertellen wat jullie meemaken..